Wyjątkowe lato w firmie sprzatającej Clean
Tegoroczne lato w firmie Clean należało do wyjątkowych. Zazwyczaj okres wakacyjny to był czas wyciszenia na rynku usług porządkowych. Dynamika działań zwiększała się dopiero na początku września. Lipiec 2024 roku nas bardzo miło zaskoczył. Otrzymaliśmy bardzo dużo zapytań ofertowych. Był to niezwykle intensywny czas. Spotkania i rozmowy z naszymi aktualnymi oraz potencjalnymi Klientami to najprawdopodobniej najprzyjemniejszy aspekt naszej działalności.
Zaobserwowaliśmy również kolejną zmianę. Mianowicie, duża część zapytań ofertowych spływała do nas od biur, wspólnot mieszkaniowych, które były zainteresowane nawiązaniem współpracy okresowej, ale nie codziennej. Posłużę się przykładem trzech Klientów, z którymi zawarliśmy w lipcu Umowy na sprzątanie biur oraz kamienicy.
Pierwszy Klient, którego biuro mieści się w Krakowie przy ul. Królowej Jadwigi zlecił naszej firmie sprzątanie dwa razy w tygodniu. Standardowe pomieszczenia biurowe, sanitariaty, pomieszczenia socjalne , kuchnia z jadalnią o łącznej powierzchni ok. 450 m2 sprzątamy regularnie, w każdy wtorek i czwartek. Zakres prac prosty, przejrzysty, zawiera czynności niezbędne do tego, aby utrzymać wysoki standard obiektu biurowego. Składają się na niego następujące czynności:
- odkurzanie/mycie podłogi,
- ścieranie kurzu z mebli,
- ścieranie kurzu z parapetów,
- utrzymanie czystości w aneksach kuchennych (z włożeniem naczyń ze zmywarki do szafek),
- uzupełnienie w sanitariatach materiałów higienicznych,
- utrzymanie czystości w toalecie (w tym mycie płytek ściennych 1 x na kwartał),
- wyrzucanie śmieci i utrzymanie w czystości koszy na śmieci,
- raz na kwartał mycie drzwi (usuwanie widocznych zabrudzeń – wg potrzeb).
Druga umowa zawarta została na sprzątanie biura przy ul. Jasnogórskiej w Krakowie. Niewielka powierzchnia, ok. 100 m2, sprzątana jest 2 razy w miesiącu. Pracownicy biura na bieżąco dbają o czystość. My jesteśmy potrzebni do tego, aby generalnie i profesjonalnie zadbać o ich przestrzeń do pracy. W tym przypadku również ustaliliśmy ogólny, przejrzysty zakres prac, który absolutnie jest na tym obiekcie wystarczający:
- odkurzanie i mycie podłogi oraz listew przypodłogowych,
- ścieranie kurzu z mebli,
- czyszczenie sprzętu biurowego
- ścieranie kurzu z parapetów, mycie klamek i włączników świateł,
- utrzymanie czystości w aneksie kuchennym (z włożeniem naczyń do zmywarki), mycie lodówki,
- mycie i dezynfekcja toalety, mycie urządzeń sanitarnych, mycie luster, mycie prysznica
- uzupełnienie w sanitariatach materiałów higienicznych,
- wyrzucanie śmieci i utrzymanie w czystości koszy na śmieci,
- raz na kwartał mycie drzwi (usuwanie widocznych zabrudzeń – wg potrzeb)
- raz na kwartał mycie przeszkleń wewnętrznych
- raz na kwartał mycie okien od strony wewnętrznej.
Trzeci Klient, o którym chciałabym wspomnieć to Wspólnota Mieszkaniowa przy ul. Karpackiej w Krakowie. Z racji niewielkiej ilości mieszkańców nie było potrzeby, aby sprzątanie odbywało się codziennie. Ostatecznie częstotliwość realizacji prac porządkowych została ustalona na 1 x w tygodniu, przy założeniu, że w okresie zimowym będziemy dbać o chodniki zawsze kiedy będzie taka potrzeba. W naszym i Klienta przekonaniu stworzyliśmy optymalny zakres prac, którego realizacja pozwoli na utrzymanie części wspólnych oraz terenów zewnętrznych w czystości. Oto on:
Czynności wykonywane raz w tygodniu (czwartek):
- zamiatanie i mycie klatki schodowej
- mycie przeszkleń w drzwiach wejściowych do klatki schodowej (usuwanie odcisków palców)
- usuwanie śmieci/liści i zamiatanie przynależnego terenu zewnętrznego oraz terenu przy kontenerach na odpady
- w przypadku opadów śniegu – jednokrotne odśnieżanie i usuwanie efektu poślizgowego przez posypywanie piaskiem/solą
Czynności wykonywane dwa razy w miesiącu:
- mycie skrzynek na listy
- mycie poręczy i klamek
Czynności wykonywane raz w miesiącu:
- mycie skrzynek p. pożarowych i kontaktów
- zamiatanie piwnicy
- w okresie od V do X koszenie trawy
4. Czynności wykonywane trzy razy w roku:
- mycie drzwi wejściowych
- mycie okien i przeszkleń
5. Wg potrzeb:
- usuwanie pajęczyn
- zgłaszanie wszelkich usterek.
Wnioski nasuwają się dwa. Po pierwsze, sprzątanie, dbanie o czystość i higienę miejsca pracy i zamieszkania jest naprawdę niezbędne, ale nie ma konieczności, aby były realizowane codziennie. Jeżeli specyfika budynku pozwala na to to spokojnie możemy uzgodnić wykonywanie usługi z mniejszą częstotliwością. Optymalizacja w zakresie sprzątania i kosztów z tym związanych bywa niezbędna i dlatego jesteśmy elastyczni i otwarci na rozmowę. Co więcej, zachęcamy do niej naszych potencjalnych Klientów, ponieważ to jest podstawą długiej i owocnej współpracy w przyszłości.
Drugi wniosek jest równie oczywisty. Takiego lata i wakacji jak teraz życzymy sobie każdego roku. Taki koktajl pracy, przyjemności i satysfakcji z tego co się robi smakuje naprawdę wyśmienicie.