Jak Otworzyć Dochodową Firmę Sprzątającą - Krok po Kroku?
Określ czym dokładnie chcesz się zajmować.
Firma sprzątająca może wykonywać różnego rodzaju usługi sprzątające. Można pójść w kierunku usług dedykowanych dla osób prywatnych, sprzątania dla firm lub sprzątanie bloków oraz kamienic. W mojej ocenie istotna jest specjalizacja firmy sprzątającej tak aby realizować usługi w sposób w pełni profesjonalny skupiając się na tym co chcemy robić najlepiej. Nasza firma nie realizuje usług dla osób prywatnych.
Zajmujemy się sprzątaniem biur, sprzątaniem firm oraz instytucji oraz sprzątaniu bloków oraz kamienic. W ramach naszych usług wykonujemy również usługi takie jak czyszczenie wykładzin, mycie okien, czyszczenie i konserwacja podłóg. Usługi porządkowe realizujemy w Krakowie, Katowicach, Nowym Sączu oraz w pozostałych miastach województwa małopolskiego oraz śląskiego.
Stwórz strategię marketingową
Marketing firmy sprzątającej jest bardzo istotny w pozyskiwaniu Klientów. Trzeba zastanowić się w jaki sposób dotrzeć do potencjalnych Klientów ze swoją ofertą usług porządkowych. W jaki sposób przekonać tym, że to właśnie nasza firma sprzątająca będzie najlepszym wyborem? W jaki sposób ustalać ceny usługi aby nie były zbyt niskie (nie będziemy mogli finansowo motywować pracowników ani też nie będziemy mogli osiągać zamierzonych zysków) bądź zbyt wysokie (wtedy wygrają oferty konkurencji). Aby osiągnąć sukces warto zastanowić się gdzie najlepiej się reklamować. W mojej ocenie najskuteczniejsze jest reklamowanie się w internecie oraz poprzez polecenia oraz rekomendacje od naszych Klientów.
Zbuduj doświadczony i wykwalifikowany zespół sprzątający
Aby rekrutacja pracowników sprzątających była skuteczna trzeba wiele pracy. To Pracownicy są najważniejsi. Pracownicy są kluczem do sukcesu każdej firmy sprzątającej. Od Pracowników zależy tak naprawdę najwięcej.
Dlatego warto dobrze przemyśleć jak wynagradzać Pracowników za ich Pracę. Czy skupić się na wynagrodzeniu czy też opierać je bardziej na premiach? Czy zatrudniać pracowników na cały etat czy na część etatu?
Bardzo istotne jest również szkolenie personelu. Począwszy od szkolenia BHP, poprzez szkolenia z skutecznego stosowania środków czystości oraz sprzętu. Uczymy się całe życie. Dotyczy to również sprzątania. W ciągu lat zmieniają się sposoby sprzątania, zmieniają się środki czystości, maszyny i urządzenia.
Istotna jest również organizacja pracy. W jakich godzinach będziemy pracować? Czy pracujemy w dzień, czy popołudniami, czy też w nocy? Po ile godzin dziennie? Czy pracujemy również w święta, niedziele, dni ustawowo wolne od pracy? Czy usługę realizujemy większą ilością osób w krótszym czasie, czy mniejszą ilością osób w dłuższym czasie? Czy skupiamy się tylko na pracy czy też inwestujemy pieniądze w sprzęt i urządzenia?
Zainwestuj w profesjonalny sprzęt sprzątający oraz skuteczne środki czystości
Wyposażenie firmy sprzątającej w odpowiednie maszyny, urządzenia, sprzęt czyszczący jest bardzo istotne przy realizacji usług porządkowych. Warto zadbać o to, aby na wyposażeniu firmy sprzątającej były wszystkie konieczne urządzenia. Nie można na przykład wyczyścić wykładzin bez odpowiedniego sprzętu. Dbamy również o to, aby każda maszyna miała swojego dublera na wypadek awarii. Dla przykładu: posiadamy 2 agregaty do czyszczenia wykładzin, 3 urządzenia do czyszczenia wykładzin na sucho oraz dodatkowo kilka urządzeń pomocniczych takich jak odkurzacze kolumnowe, szorowarki jednotarczowe itp.
Przez ponad 25 lat przetestowaliśmy większość dostępnych na rynku producentów sprzętu i wiemy którymi maszynami pracuje nam się najlepiej, najskuteczniej, najwygodniej. Na sprzęt i urządzenia wydaliśmy już setki tysięcy złotych bo wiemy, że warto.
Istotny jest również dobór środków czystości. Nie wszystkie środki muszą być od jednego producenta. Z naszego doświadczenia wynika, że nie wszystkie środki czystości są równie dobre. Wiemy który producent oferuje najlepsze środki do czyszczenia wykładzin na sucho. Wiemy który producent oferuje najlepsze środki do czyszczenia wykładzin na mokro. Wiemy który producent oferuje najlepsze środki do mycia podłóg, który do mycia okien a który do mycia mebli. Przez ponad 25 lat zbudowaliśmy bazę sprawdzonych środków. Do każdej powierzchni mamy listę skutecznych sprawdzonych środków. Czasami okazuje się że to co jest idealne w jednym biurze, nie jest idealne w drugim. Za każdym razem warto jest indywidualnie dobrać zestaw środków czystości.
Ważna jest optymalizacja kosztów. Rozwijaj się, kupuj większe ilości tak aby płacić mniej.
Zapewnij bardzo wysoką Jakość Usług i buduj Długotrwałe Relacje z Klientami
Aby pomyślnie realizować usługi porządkowe najwyższym poziomie należy utrzymywać wysokie standardy Jakości. Aby to osiągnąć należy zatrudnić Pracowników, którzy rzetelnie realizować będą usługi porządkowe. Pracowników tych należy uczciwie wynagradzać. Konieczne jest również stałe monitorowanie Jakości usług i reagowanie w razie potrzeby gdy jakość ta może spaść.
Należy pamiętać przede wszystkim o tym, że satysfakcja Klienta to najważniejszy cel w prowadzeniu firmy sprzątającej. Należy pamiętać o tym Każdego dnia.
Realizując usługi porządkowe można Klientom oferować usługi dodatkowe takie jak czyszczenie wykładzin, mycie okien „po kosztach”. Dzięki temu za część usług dodatkowych Klient może płacić nawet o połowę taniej niż są one standardowo wyceniane.
Regularnie rozmawiaj ze swoimi Klientami. Pytaj czy są zadowoleni, czy możesz coś zrobić jeszcze lepiej niż dotychczas.
Zwiększaj przychody, zyski z miesiąca na miesiąc rozwijaj swoją Firmę Sprzątającą
Aby osiągnąć satysfakcjonujące zyski z prowadzonej działalności gospodarczej konieczne jest również przeprowadzenie optymalizacja kosztów. Na przykład kupując samochód wykorzystywany w firmie sprzątającej warto zwrócić uwagę na to aby móc nim przewieźć pracowników, sprzęt, drabiny, aby nie był drogi w eksploatacji. Jedno z naszych 7 aut przejechało już ponad 330 tysięcy kilometrów. Kupując środki czystości, worki na śmieci, ręczniki, papier toaletowy, sprzęt czyszczący warto kupować bezpośrednio u producentów. Można robić zamówienia raz na kwartał dzięki czemu zamówienia są większe, koszt transportu mniejszy a rabat dużo większy.
Bardzo istotne jest również zwiększanie przychodów. Każde kolejne Zlecenie, każda kolejna Umowa przyczynia się do wzrostu zysku oraz daje jeszcze większe pole do obniżenia kosztów zakupu środków czystości oraz sprzętu.
Należy rozważyć również ekspansję na nowe rynki. Jeśli firma sprzątająca wykonuje prace porządkowe w jednym mieście może wykonywać usługi również w innych miastach a nawet w sąsiednich województwach. Nasza firma zaczynała realizację usług porządkowych w Krakowie. Z czasem zajmowaliśmy się sprzątaniem w Nowym Sączu, Bielsku-Białej, Katowicach a obecnie wykonujemy usługi w województwie małopolskim oraz ślaskim w szczególności takich miastach jak Kraków, Katowice, Nowy Sącz, Chorzów.
Warto również przemyśleć dywersyfikacja usług. Można oprócz usług porządkowych sprzedawać również środki czystości zwłaszcza gdy kupuje się je bezpośrednio od producenta. Można również sprzedawać usługi takie jak usługi remontowe oraz szereg innych usług oraz produktów.